Studenci Wydziałów Architektury oraz Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki mogą prowadzić wspólne projekty. Rusza właśnie międzywydziałowy kurs UbranLab 2.0.
UrbanLab 2.0 to autorski program dydaktyczno-badawczy. Został przygotowany przez zespół złożony z nauczycieli uniwersyteckich i praktyków biznesu. To już druga edycja kursu. W tym semestrze UrbanLab będzie miał podtytuł: „Inżynieria przestrzeni miejskiej wspomagana przez technologię IT”. Podczas kursu studenci będą uczestniczyć w interesujących dyskusjach na temat nowoczesnych rozwiązań mających ułatwić życie w mieście.
W ramach pierwszej edycji powstały projekty, które zachwyciły świeżością. Studenci opracowali między innymi system MeaPG mający ułatwiać naukę i codzienne życie na terenie uczelni. Warto wymienić także projekt pod nazwą Zaufaj.pl dotyczący wykluczenia społecznego czy FunBUS, którego celem jest uatrakcyjnienie podróży komunikacją miejską.
Jeden z pomysłów udało się już wdrożyć. Portal IDEAmap ułatwi realizację obywatelskich pomysłów na zmiany przestrzeni Trójmiasta.
– UrbanLab 2.0 nie jest tylko kursem akademickim. Postrzegamy go raczej jako jeden z elementów współpracy między uczelniami i sferą gospodarczą oraz jako tymczasową przestrzeń spotkań ludzi z różnych środowisk, pracujących wspólnie nad nowymi rozwiązaniami dla miast – wyjaśnia inicjator przedsięwzięcia, dr inż. Tomasz Rozwadowski z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Wydziału Architektury.
Zdaniem dr. Rozwadowskiego urbaniści z zainteresowaniem obserwują coraz powszechniejsze wkraczanie technologii informacyjnych do miejskiej przestrzeni publicznej.
– Technologie ICT powodują głębokie zmiany zarówno w postrzeganiu miasta przez jego użytkowników, jak i pozwalają na zupełnie nowe możliwości w zarządzaniu jego przestrzenią. Powszechne użycie smartfonów, geolokalizacja czy dostępność sieci WiFi redefiniują pojęcia, tak pierwotne jak „miejsce” czy „przestrzeń” nadając im znaczenia nieznane w dotychczasowej historii rozwoju miast. Fascynujące jest to, że te same technologie stają się też narzędziami badawczymi, co z pewnością ujawnia potrzebę innego spojrzenia na współczesne problemy, wzbudzając nadzieję na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w miastach – dodaje dr Rozwadowski.
Warsztaty UrbanLab dały studentom okazję konsultowania pomysłów z praktykami biznesu oraz ze specjalistami z dziedziny socjologii, zarządzania i marketingu. Młodzi uczestniczyli także w spotkaniach dedykowanych pracom przedwdrożeniowym, negocjacjom oraz pracy zespołowej.
– Chcieliśmy przy okazji pracy nad miejskimi innowacjami nauczyć studentów metodologii, pokazać jak przezwyciężać trudności w komunikacji z klientem czy inwestorem wyjaśnia mgr inż. Jacek Guziński – prezes firmy INT, prowadzący w ramach UrbanLab wykłady z komunikacji i podstaw biznesu.